Nieuws 6 november 2021 | Corona

Bestuursupdate handhaven Coronaregels

Het was weer een dynamische coronaweek. Afgelopen dinsdag was de persconferentie waarin werd gezegd dat iedereen boven de 18 jaar bij de poort gecontroleerd moest worden. Woensdagnacht werd duidelijk dat dat voorstel niet door de Tweede Kamer heen zou komen maar dat de QR code wel in clubhuis, terras en de kleedkamers gecontroleerd moest worden.

Ok, dat is dan duidelijk. Als club heb je vervolgens 2 dagen de tijd om een keuze te maken of je 7 dagen in de week externen inhuurt om QR codes te laten checken (kosten gemiddeld 2000,- per week) of ga je de leden vragen om te helpen de regels na te leven. Wij hebben voor het laatste gekozen. Mede ook omdat wij geloven in 1 van onze fundamenten "een sterke vrijwilligersbasis”.

Daarna komt de vraag, hoe gaan we de handhaving zo eerlijk mogelijk organiseren aangezien "Coronadienst” geen populaire rol is. Er zijn 3 blokken die we moesten regelen: 1. zaterdag 2. zondag 3. maandag t/m vrijdag. We hebben het als volgt opgelost:

1. Zaterdag

Op zaterdag wordt de ontvangsttafel ingezet om bij beide ingangen van het clubhuis (serre en hoofdingang) en het terras te controleren. De kleedkamers zijn dan dicht. Vandaag heeft de ontvangsttafel bij beide ingangen gescand en dit ging goed. Een enkeling had het bericht op de site of in de app niet gelezen maar er was voornamelijk begrip.

2. Zondag

Voor de zondag is gekozen dat de teams die thuis spelen 2 mensen direct na elke wedstrijd beschikbaar stellen die een uurtje "Coronadienst” hebben. Men kan natuurlijk ook 4x een kwartier doen. De teams zijn dan toch op de club en met een beetje hulp en organisatie draagt iedereen zijn/haar steentje bij. De kleedkamers zijn open en daar staat ook iemand te controleren.

3. Door de week

Door de weeks zal alleen de hoofdingang van het clubhuis open zijn. D.m.v. paaltjes loop je direct naar de bar waar je QR code gescand wordt. Daarna pas kan je het verdere clubhuis in.

Zoals jullie kunnen begrijpen is de handhaving voor elke sportclub in Nederland geen makkelijke opgave. Maar met een grote familieclub zoals wij zijn moet het mogelijk zijn om dit samen op te pakken. Dit vindt niet iedereen leuk maar met bovenstaande uitleg vragen wij jullie begrip. Natuurlijk staan we open voor aanvullende suggesties, mail dan naar [email protected].

We nemen deze maatregelen omdat het moet maar vooral ook omdat we hopen dat we zo als club bijdragen aan de mogelijkheid dat iedereen kan blijven hockeyen. Vanmorgen was vanuit de gemeente de afdeling "Handhaving” aanwezig om een controle uit te voeren. Ze waren onder de indruk hoe Cartouche het geregeld had en zoals zij zeiden, we waren een voorbeeld voor andere clubs. Altijd fijn om te horen, we doen het dus zeker niet voor niks!

Handhaving heeft aangekondigd dat ze ook zondag een kijkje komen nemen.




Het bestuur

Sander, Kassandra, Matthijs, Danny, Marco, Albert, Edwin