Vertrouwenscontactpersonen

Een vertrouwenscontactpersoon (VCP) fungeert als centraal aanspreekpunt. Je kunt er terecht met vragen die je niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor alle leden, vrijwilligers en ouders. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, maakt dat deze niet verergert en dat herhaling voorkomen wordt.


De vertrouwenscontactpersoon luistert naar je verhaal en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld. De VCP kan je helpen bij een melding, hetzij een klacht, bij de vereniging, sportbond of politie. Maar gewoon even praten kan ook. De VCP geeft, indien daar behoefte aan is, voorlichting over ongewenst gedrag, zorgt voor adequate opvang van degene die een melding heeft over ongewenst gedrag, zoekt naar een informele oplossing en staat de melder/beschuldigde terzijde bij het indienen van een formele klacht.


De vertrouwenscontactpersoon is bevoegd, met inachtneming van de nodige vertrouwelijkheid, melder, beschuldigde en/of andere betrokkenen aan te horen en informatie in te winnen voor zover dit voor de uitvoering van hun taken noodzakelijk is. Daarnaast is de VCP bevoegd om voor de uitoefening van hun werkzaamheden advies in te winnen bij deskundigen. Leden kunnen hier terecht met signalen of ervaringen die voor hen grensoverschrijdend zijn.


Contact opnemen?

Stuur een mail naar [email protected]